Afsluitbare coupure met drie betonnen pijlers voor vier doorgangen welke elk met stalen balken in sponningen afgesloten konden worden. Opslag van de balken en een hijsmechanisme bevond zich bovenop de pijlers, naast een brug die over de rijksweg voerde.
Gelegen in de Diefdijk welke als "Diefwech" in 1284 voor de eerste maal werd opgehoogd als waterkering bij hoogwater. Hoogwater heeft diverse keren plaatsgevonden met ook enkele dijkdoorbraken, waarbij het Wiel van Basse een restant is van een dijkdoorbraak in 1573.
In 1935 gebouwd om de Rijksweg 26 zonder hellingen de Diefdijk te laten kruisen. De drempel van de afsluitbare coupure bevond zich boven het inundatiepeil en het was dan ook geen inundatiewerk en geen onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Overvoering van de inundatie werd onwaarschijnlijk geacht zodat het bij de kering daarvan geen rol zou spelen. Het was puur een civiele noodkering.
De Genie eiste wel dat het uit vier doorgangen zou bestaan zodat bij vernieling één doorgang nog bruikbaar zou zijn. Tevens werd een eis gesteld aan de kruinhoogte van de weg, meerdere duikers onder de weg en de bouw van twee nieuwe kazematten. Een vechtwagenhindernis werd niet geeist omdat de gesloten kering als zodanig dienst zou kunnen doen.
In 2004 vanwege verbreding van de, nu snelweg A2 genoemde, weg vervangen door een nieuw exemplaar van beton.
- Bouwjaar
- 1935
- Bouwperiode
- Fase 6 (1916-1945)